Loading...
Home/Yoga/Vormen van Yoga

Welke Yoga vorm past bij mij?

Er bestaan veel verschillende vormen van Yoga. Duizenden jaren geleden is Yoga ontstaan en heeft zich sindsdien verder ontwikkeld. Niet alleen het aantal oefeningen/houdingen (ook wel Asana’s genoemd) is toegenomen, ook is per soort Yoga het tempo, de ademhalingsoefeningen, de omgeving en de resultaten verschillend. Bijna iedereen weet de voordelen van yoga te benoemen en is het erover eens dat yoga kan helpen bij het vinden van een gezonde balans tussen lichaam en geest.

Naast verschillende vormen van Yoga zijn er ook veel producten verkrijgbaar, denk bijvoorbeeld aan yogamatten, yoga blokken, yogakleding, meditatiekussens en meditatiebankjes.

De begin periode van jouw yoga avontuur kan verwarrend voelen, want welk vorm van yoga past er nu bij jou? Je ziet werkelijk door de bomen het bos niet meer. We zetten daarom een paar belangrijke vormen van yoga voor je op een rijtje, zodat jij de yoga stijl kunt kiezen die bij je past.

Vormen van Yoga

Voor elke nieuweling die begint met yoga start met het beoefenen van verschillende yogahoudingen ofwel asana’s.

Welke yoga vorm bij jou past kun je het best beantwoorden door te beginnen met het vaststellen van jouw doelen. Heb je duidelijk welk doel of doelen je wilt nastreven, bekijk dan welke yoga vorm hierin gespecialiseerd is en jou kan helpen om de doelen te bereiken.

Yoga vormen

In dit artikel vind je een overzicht van de populairste yoga vormen van dit moment. Elke yoga vorm is  geschikt voor een ander doel.

Hatha Yoga

Wanneer je wilt beginnen met yoga of al een tijd yoga beoefent maar niet goed weet welke yogavorm nu het best bij je past, is het verstandig om te starten met Hatha Yoga.

Hatha Yoga is een vorm van yoga welke als de ‘basis’ wordt gezien. In de Hatha Yoga komen alle verschillende kanten die yoga te bieden heeft aan bod. Het bied een  goede algemene basis om door te stromen naar een andere yoga vorm.

Hatha Yoga is één van de eerste yogavormen die in Nederland werd aangeboden. Ha-Tha staat voor verbinding tussen de zon (actie), maan (verinnerlijking), het doel is je lichaam en ademhaling te leren beheersen. Vooral het uitvoeren van asana (lichamelijke oefeningen) en pranayama (beheersing van de ademhaling) staan centraal.

Wat de Hatha Yoga anders maakt dan andere yogastijlen is dat de rol van de docent meer in het geven van richting en energie ligt en daarbij aanmoedigt de dingen te laten gebeuren en deze te ervaren.

De yogahoudingen worden bij deze yogastijl wat langer aangehouden dan bij de meeste yogavormen. Hatha Yoga is een relatief ‘rustige’ stijl.

Ashtanga Yoga

Bij deze vorm van yoga (Ashtanga Yoga) staat het uitvoeren van een vast aantal houdingen centraal. De yogahoudingen worden aan elkaar verbonden door een combinatie van ademhaling en beweging (ook wel vinyasa’s genoemd).

Kenmerkend voor deze vorm van yoga is dat er geen pauzes worden ingelast tussen de yogahoudingen. Een ander kenmerk van Ashtanga Yoga is de toepassing van een speciale ademhalingstechniek, de ujjayi ademhaling. Deze speciale techniek zorgt ervoor dat de energiestromen in het lichaam intensiveren en zorgen voor meer warmte, waardoor je gaat transpireren en de overtollige gifstoffen afvoert.

Bij Ashtanga Yoga stuurt de docent de yogagroep mondeling aan en geeft daarmee het ritme van de ademhalingen en bewegingen aan.

Poweryoga

Deze yoga vorm is een verkorte versie van Ashtanga Yoga en wordt daardoor Poweryoga genoemd. Bij Poweryoga is de serie met houdingen ingekort en past bijvoorbeeld in een les van één uur en is daarbij toegankelijker voor beginners.

Vinyasa Yoga

Vinyasa yoga staat ook bekend onder de naam Vinyasa Flow. Het woord Vinyasa komt oorspronkelijk uit het Sanskriet. De betekenis van “Vi” staat voor “op bijzondere wijze” en “nyasa” betekent “plaatsen”. Kortom: “iets op bijzondere wijze plaatsen/tentoonstellen”.

Bij deze yoga vorm staan vloeiende en dynamische bewegingen symbool en wordt zorgvuldig aandacht geschonken aan de controle over de ademhaling. Veel mensen vinden deze yoga vorm erg prettig, omdat zij een vrij gevoel ervaren, doordat er geen strikte regels en routines worden aangehouden en vergeleken wordt met dansen.

Vinyasa yoga (flow) is een yoga stijl die geïnspireerd is door Ashtanga en Poweryoga. Ook bij deze yoga vorm leidt de docent de leden van de ene naar de andere pose zonder tussendoor te pauzeren. Het kenmerk van Vinyasa Yoga is dat de standaard yogahoudingen niet strak worden aangehouden en er met veel creativiteit steeds weer nieuwe combinaties en opeenvolgingen van houdingen ontstaan.

Hot Yoga en Bikram Yoga

Deze yoga vormen worden beoefend in een ruimte die verwarmd wordt tot minimaal 40 graden. De warmte is kenmerken voor Hot Yoga en Bikram Yoga en moet het klimaat van India nabootsen. In een les worden twee reeksen van dezelfde yogahoudingen (26 houdingen), uitgevoerd. Door de warmte en uitvoering van de yoga oefeningen, zul je erg zweten en afvalstoffen afvoeren. Doordat je begint te zweten wordt het ontgiftingsproces in werking gesteld. Het is erg uitdagend en intensief en daardoor niet geschikt voor iedereen. Heb je last van een hoge bloeddruk of hart problemen, dan kun je beter niet deelnemen aan deze yoga vorm.

Bikram yoga mag alleen worden gedoceerd wanneer hier een vergunning voor verkregen is van een officiële licentiehouder.

Yin Yoga

Yin yoga is een yoga stijl waarbij de poses (asana’s) langzaam worden uitgevoerd en deze voor langere periode aanhoudt. Denk hierbij aan 5 tot 10 minuten per pose. Het is vrij lastig om een langere tijd een pose aan te houden. Het essentiële belang van deze yoga vorm is het terugvinden van focus en bezinning. Door het aanhouden van de verschillende poses, wordt invloed uitgeoefend op het bindweefsel in jouw lichaam. Daarnaast wordt de algehele flexibiliteit van je gewrichten versterkt en worden de spieren optimaal gestimuleerd.

De Yin Yoga is deels gebaseerd op het traditionele Chinese Meridianen systeem dat ook gebruikt wordt bij accupunctuur. Het doel van Yin Yoga is de energiebanen in de weefsels te stimuleren, de bloed doorstroom te bevorderen en meer flexibiliteit te creëren.
Het kenmerk van deze yoga vorm is dat het erg ontspannend en meditatief is.

Kundalini Yoga

Kundalini yoga is een van de oudste yogavormen en focust zich op de Chakra’s, dit zijn de energiepunten in het lichaam. Belangrijk bij deze yogastijl is de ademhaling. Bij deze yogavorm worden dynamische poses gecombineerd met verschillende ademhalingstechnieken.

Kundalini wordt ook wel de yoga van het bewustzijn genoemd. Reden hiervoor is de bijzonder spirituele fundering van deze yogastijl. Het uitvoeren van Kundalini yoga geeft je meer inzicht in je eigen bewustzijn en dat van anderen. Sommige aanhangers van Kundalini  beweren dat dit de krachtigste vorm van yoga is die er te vinden is.

Iyengar Yoga

De yoga vorm Iyengar yoga is ten opzichte van de andere yogastijlen duidelijk te onderscheiden. Er wordt namelijk gebruik gemaakt van hulpmiddelen als yogablokken, dekens, yoga- of meditatiekussens en stretchbanden/riemen.

Het voordeel hiervan is dat je de asana’s op een correcte wijze kunt uitvoeren en wordt de kans op blessures aanzienlijk verminderd. Bij Iyengar yoga wordt veel aandacht besteed aan het vinden van de juiste balans tussen lichaam en geest. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de traditionele acht takken van yoga, waarbij de nadruk wordt gelegd op het ontwikkelen van kracht, weerstand en het verhogen van balans en flexibiliteit.

Iyengar yoga is geschikt voor een brede groep mensen, omdat iedereen deze yoga vorm kan beoefenen: jong tot oud. Een ander voordeel van deze vorm is het stress verlagende effect. Bij deze yoga vorm draait het voornamelijk om het vrijmaken van de verbinding tussen jouw hoofd en hart. Je vermindert blokkades, afleidingen en andere stoorzenders, waardoor het een gunstig effect heeft op de algehele levenskwaliteit.

Viniyoga

De yoga vorm Viniyoga werd bedacht als toepassing voor de therapeutische behandeling. Een belangrijk kenmerk van deze yoga vorm is dat de methodes aangepast worden op het individu. Er wordt rekening gehouden met persoonlijke en specifieke klachten. Elke beoefenaar bewandelt een geheel eigen weg en geen pad is hetzelfde.

Viniyoga heeft een reinigende werking op het lichaam en de balans tussen hart en hoofd wordt heilzaam hersteld. Heb je last van een blessure? Dan is Viniyoga de perfecte yoga vorm. In tegenstelling tot de overige yogastijlen, wordt hier dus echt rekening gehouden met jouw individuele klachten.

Jivamukti Yoga

Jivamukti yoga is net als Restorative yoga een vrij moderne interpretatie van het traditionele yoga principe. In tegenstelling tot de vele yogastijlen, is deze yoga vorm niet in India bedacht. Deze vorm van yoga heeft veel bekendheid gekregen, doordat bekende personen als Gwyneth Paltrow en Maggie Gyllenhaal, maar ook Sting en Willem Dafoe gek zijn op Jivamukti yoga.

Jivamukti yoga focust zich op een combinatie van ethische, spirituele en lichamelijke oefeningen met bijpassende muziek en neemt een centrale plaats in bij het uitoefenen van de routines. Een les begint meestal met een toespraak over een willekeurige onderwerp, waarna vervolgens gezamenlijk een lied gezongen wordt. Het intieme samenzijn, de verbintenis met elkaar voelen en sterke gevoel van vriendschap zijn een onmiskenbaar deel van Jivamukti yoga.

Restorative yoga

Restorative yoga is een moderne yogastijl (betekent “yoga met een herstellende werking”), waarbij gebruik gemaakt wordt van een mix tussen bewegingen en diverse ontspannings- en ademhalingsoefeningen. Bij deze yoga vorm ligt de focus op het vinden van het rust punt in jezelf. Het doel is jouw lichaam, ziel en geest weer volledig op te laden en te herstellen, zodat het weer in z’n harmonieuze balans komt.

De yoga vorm kan in een donkere ruimte uitgeoefend worden, omdat dit helpt bij het vinden van de ultieme ontspanningshouding. Op deze wijze wordt het lichaam voorzien van nieuwe energie. Enkele voordelen van het beoefenen van Restorative yoga is het verbeteren van de spijsvertering en vermindering van chronische spanningsklachten.

By | 2017-06-29T10:37:41+00:00 7 juni 2017|Yoga|

Plaats een reactie