6 Tips om je yogamat stroever te maken

6 Tips om je yogamat stroever te maken

Wanneer je eindelijk de perfecte yogamat uit de vele soorten hebt gekozen, kan het een teleurstelling zijn als je er achter komt dat de yogamat weinig grip biedt. Buiten de teleurstelling om kan een gladde yogamat zelfs gevaarlijk zijn. Je kunt ten val komen en flink pijn doen.

In dit artikel vind je een aantal effectieve manieren om jouw yogamat stroever te maken.

Maak je yogamat schoon met water

Je kunt het verouderingsproces van jouw mat versnellen door deze te wassen met water. Geen zeep toevoegen en goed laten drogen, het liefst in de buitenlucht. Omdat een yogamat vocht erg goed absorbeert, kan het een aantal dagen duren voordat deze droog is.

Gebruik een yoga of gewone handdoek

Als je last hebt van zweterige handen of voeten waardoor je makkelijk uitglijd, dan kun je een yoga handdoek gebruiken. Door een handdoek over de bovenzijde van de mat te leggen, heb je veel meer grip. Je kunt dan je handen afvegen of deze er juist opleggen als je bijvoorbeeld de ‘Neerwaartse hond’ yogapose uitvoert.

Zorg er wel voor dat de handdoek op de mat ligt, zodat deze niet gaat verschuiven.

Keer de mat om

Een van de eenvoudigste manieren om meer grip te krijgen is door deze om te draaien. Door gebruik van de yogamat kan er tussen de contactpunten (je handen en de mat) minder grip ontstaan door zweet. Door de voorzijde (waar je je handen plaatst) naar achteren te draaien (bij je voeten) heb je weer een droge plek om verder te gaan met de yoga oefeningen.

Reinig regelmatig je yogamat

Zweet, vuil en andere resten kunnen zich op het oppervlak van jouw yoga mat opbouwen, waardoor het gladder wordt bij elk gebruik. De beste methode om je yogamat weer in een goede conditie te krijgen is door het te wassen zonder zeep of vloeibaar wasmiddel. Sommige matten zijn machinewasbaar. Spons de mat met water in en maak het goed schoon. Laat de mat goed opdrogen. Wanneer de mat weer kleverig aanvoelt is deze weer te gebruiken. Naast water kun je ook kiezen voor een organische schoonmaakmiddel met daarbij de benodigde olieen om je yoga mat schoon, bacterievrij en fris ruikend te maken. Hierbij heb ik het over een yogamat reiniger. Het is fosfaat vrij, biologisch afbreekbaar en bevat geen alcohol of ander ingrediënt wat je mat zou kunnen uitdrogen. Berg je yogamat op in een donkere en droge ruimte.

Was voor de yoga sessie je handen

Voordat je jouw yogasessie start kun je het beste eerst de handen wassen. Zo voorkom je dat tijdens het transpireren stoffen zoals bodylotion, olie of crème op jouw yogamat terechtkomen. Deze stoffen maken de mat gladder en trekken in het materiaal, waardoor deze er vies uit gaat zien.  

Veel geduld, En veel oefenen…

Tenslotte creëer je een goede grip niet alleen door je yogamat te reinigen. Door training en ervaring weet je op welke wijze je meer grip krijgt. Door oefeningen perfect uit te voeren en je volledig te concentreren op je handen, voeten en spieren leer je vanzelf om meer grip te creëren, ook op een vochtige mat. Volgens een aantal docenten wereldwijd kun je zelfs grip krijgen op bij wijze van spreken een gladde spiegel, omdat grip ‘krijgen’ hoort bij de oefening.

Heb jij nog tips om een yogamat stroever te maken voor meer grip? Plaats deze dan in een reactie onderaan dit artikel!